Formula 1 Araçlarında Neden Kabak Lastik Kullanılıyor?

Formula 1 yarış arabalarında kullanılan kabak lastiklerin asıl amacı hepimizin merak konusu olmuştur. Bugün, yarışlarda büyük önem taşıyan lastikler hakkında bilmeniz gereken her şeyi sizler için derledik. İşte detaylar…

Teknolojiyle iç içe bir spor: Formula 1

Günümüz motor yarışlarının başında gelen Formula 1, dünya çapında takip edilen ve mühendislik, strateji, sürücü becerileri gibi unsurlarla teknolojiyle iç içe bir spor dalı olarak öne çıkıyor. Araçlarda kullanılan motor, süspansiyon, aerodinamik, frenler gibi parçaların yanı sıra yarışın olmazsa olmazı olan lastikler de büyük önem taşıyor.

Formula 1’de lastiklerin önemi:

Her geçen gün gelişen otomobil endüstrisinde araçlarımızın olmazsa olması lastikler de bu gelişimden payını alıyor. Mevsimler ve hava durumuna bağlı olarak kullanılan bu parçalar, ünlü motor sporu F1 için de büyük önem arz ediyor. 

Ancak şehir içinde kullanılan otomobil lastikleri ile yarış için kullanılan lastikler arasında büyük farklar var. Görünümünden de anlayabildiğimiz yarış lastikleri, normal tasarımların yanı sıra oluksuz bir yapıya sahip. Kabak lastik dediğimiz bu yapının ise yarışlarda inanılmaz hızlara çıkan otomobillerin yolda kalmasını sağlayan en büyük unsur olarak öne çıkıyor.

‘Kabak’ lastiklerin asıl amacı:

Formula 1’de ‘kabak‘ diye tabir edilen lastikler, yarış sırasında sıcaklıkları arttıkça yüzeyinde oluşan çıkıntılar ve oluklar nedeniyle tercih ediliyor. Bu lastikler, daha fazla yüzey alanına sahip oldukları için daha fazla yol tutuşu sağlayabiliyor. Bu sayede tahmin edilemeyen hızlara çıkan pilotlar, daha iyi frenleme ve hızlanma yeteneğine sahip oluyor ve yarışın korkulu rüyası virajlarda daha iyi yön alabiliyor.

Yüksek sıcaklıklara karşı dayanıklı.

300 km/sa hızı aşkın şekilde hareket eden araçların pist ile yaptığı sürtünme kuvveti sonucu ortaya çıkan ısıya dayanabilen lastikler, yüksek hızlara rağmen yol tutuşu sağlayabiliyor. 

Kabak lastikler, ısıtıldıklarında yüzeylerindeki çıkıntıların ve olukların yumuşaması sayesinde daha çok temas alanına sahip oluyor. Bu durum, sürücülerin daha yüksek hızlarda virajlara girebilmelerine, daha iyi frenleme yapabilmelerine ve daha hızlı hızlanabilmelerine olanak tanıyor.

Hava şartları büyük önem taşıyor.

Güncel F1 yarışları tarihte hiç olmadığı kadar hava şartlarına bağlı olarak değişkenlik gösteriyor. Bu durumun en büyük sebebi de yine lastiklerde gizli. Yağmur, kar ve dolu gibi kötü hava şartlarında lastikler pürüzsüz olması sebebiyle pilotlara zor anlar yaşatabiliyor.

Her ne kadar pürüzsüz olmasıyla daha iyi bir yol tutuşu sağlayan lastikler, özellikle sıcak ve kuru havalarda normalden daha fazla aşınıyor ve birçok kez değiştirilmek zorunda kalıyor.

F1’de kullanılan lastik tipleri

Daha öncesinde bahsettiğimiz gibi F1 lastikleri, kısa sürede en yüksek verimle çalışmak üzere üretiliyor. Her piste ve hava şartına göre verimlilikleri değişen lastikler için takımların bazı seçenekleri bulunuyor.

Söz konusu lastik tipleri üçe ayrılıyor. Bunlar:

1. Yumuşak Lastikler: Yumuşak lastikler, daha az dayanıklı olmalarına rağmen daha fazla yol tutuşu sağlarlar. Bu lastikler, sıcak hava koşullarında ve kısa yarışlarda tercih edilir.

2. Orta Lastikler: Orta lastikler, yumuşak lastiklerden daha dayanıklıdır ve daha geniş bir sıcaklık aralığında kullanılabilirler. Bu lastikler, uzun yarışlarda ve değişken hava koşullarında tercih edilir.

3. Sert Lastikler: Sert lastikler, en dayanıklı lastik türüdür ve daha düşük yol tutuşu sağlarlar. Bu lastikler, soğuk hava koşullarında ve daha uzun yarışlarda tercih edilir.

Peki siz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlarda buluşalım…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir